Góry Fogaraskie są najwyższym pasmem tego kraju. Są zarazem drugimi co do wysokości górami całych Karpat i należą do ich południowej części. Najwyższym szczytem jest tu Moldoveanu, który wypiętrza się 2544 m n.p.m. Największą atrakcją tego miejsca jest słynna na całym świecie Trasa Transfogaraska, która była do niedawna najwyżej położoną drogą asfaltową w całych Karpatach, lecz musiała niedawno odstąpić ten tytuł drugiej, nowej trasie o nazwie Transalpina. Na grań Fogaraszy możemy wyjechać wspomnianą trasą samochodem, lub koleją linową, oczywiście można też pieszo.
Kolej linowa powstała tu zaraz po wybudowaniu Trasy Transfogaraskiej w 1975 r. Kolejka ma już swoje lata i nie jest zbyt nowoczesna, ale z powodzeniem wozi nadal turystów do górnej stacji przy Jeziorze Bâlea. Jest to też jedyna opcja, by się dostać do schronisk przy Bâlea Lac zimą, wczesną wiosną i późną jesienią, kiedy szosa jest zasypana śniegiem. Wagoniki również zaopatruję wspomniane schroniska w żywność i inne niezbędne do funkcjonowania materiały, jednak turyści mają tu pierwszeństwo.
Dolna stacja kolejki znajduje się na północnych stokach masywu powyżej schroniska Bâlea Cascadă, na wysokości około 1100 m n.p.m. Dojazd do dolnej stacji możliwy jest też zimą, gdyż do tego miejsca od strony północnej trasa jest odśnieżana. Z tego miejsca wagoniki kolejki pokonują przewyższenie 800 metrów pokonując trasę o długości 3700 m. Kursują tu tylko naprzemiennie dwa wagoniki, które mogą zabrać maksymalnie 16 osób, więc przepustowość kolejki nie jest zbyt duża i wynosi 110 osób na godzinę. W sezonie wakacyjnym musimy się więc liczyć z czekaniem na swoją kolej. Linia poprowadzona jest głęboką kotliną, która zabezpiecza kolejkę przed silnym wiatrem, ale bywa, że i z jego powodu kolejka jest zamykana.
GPS: 45.63664, 24.60732
Wszystkie zdjęcia, oraz opisy miejsc na tej stronie rumunia.travel.pl i na Facebooku są chronione prawem autorskim. Kopiowanie, wykorzystywanie tylko za zgodą redakcji i autorów zdjęć i prezentacji.